Różnica między probiotykami a prebiotykami

Ostatnio coraz większą uwagę zwraca się na probiotyki jako źródło zdrowia w przypadku wielu różnych chorób. Probiotyki są reklamowane jako odpowiednie źródło bakterii probiotycznych w żywności, szczególnie w odniesieniu do wzrostu drożdży (Candida albicans). W ostatnich badaniach klinicznych probiotyki wykazały skuteczne sposoby zwalczania szeregu infekcji i chorób, w tym grypy, HIV, opryszczki, półpaśca i Candida. Istnieje również coraz więcej dowodów na korzystny wpływ na biegunkę wywołaną antybiotykami.

Probiotyki są często postrzegane jako zapewniające jedynie korzyści zdrowotne, gdy są spożywane poprzez wzmacnianie lub uzupełnianie zdrowej flory jelitowej. Probiotyki są ogólnie uważane za ogólnie bezpieczne do spożycia, chociaż mogą powodować interakcje związane z bakteriami żołądkowo-jelitowymi i inne skutki uboczne w bardzo rzadkich przypadkach, gdy są nadmiernie spożywane. Ponadto, gdy stosuje się probiotyki, podaje się je w jogurcie, sfermentowanej żywności, kapsułkach lub w suplemencie. Chociaż wydaje się, że istnieje związek między probiotykami a funkcją odpornościową, potrzebne są dalsze badania, aby to potwierdzić. Niemniej jednak wielu lekarzy uważa, że ​​zdrowy układ odpornościowy jest kluczem do dobrego zdrowia i dlatego do utrzymania dobrego zdrowia stosuje probiotyki.

Podstawową zaletą probiotyków jest przywrócenie w organizmie naturalnej równowagi mikroorganizmów jelitowych. To przywraca naturalne pH i równowagę flory jelitowej, powodując mniej toksyn i innych czynników drażniących w jelitach. Probiotyki mogą również hamować wzrost niektórych patogenów, co może mieć istotne znaczenie medyczne. Kiedy organizm jest zdrowy i przywrócona zostaje odpowiednia równowaga probiotyków, zdrowy jest również układ odpornościowy. Pozwala to jednostce uniknąć lub zmniejszyć typowe objawy i stany podrażniające układ odpornościowy.

Probiotyki wspomagają zdrowe trawienie, utrzymują dobry stan zdrowia przewodu pokarmowego i sprzyjają rozwojowi pożytecznych bakterii w przewodzie pokarmowym. Robią to poprzez sprzyjanie rozwojowi „dobrych” bakterii w przewodzie pokarmowym (flora żołądkowo-jelitowa). Jeśli masz słaby lub niedostatecznie aktywny układ odpornościowy lub jeśli cierpisz na przeziębienie lub grypę, suplementacja probiotykami przyniesie korzyści. Probiotyki mogą być również stosowane jako suplement diety dla tych, którzy chcą poprawić swój układ odpornościowy lub zdrowie układu pokarmowego.

Istnieją dwa rodzaje probiotyków – żywe i nieżywe. Żywe probiotyki narine żyją w przewodzie pokarmowym i zapewniają wsparcie dla „dobrych” bakterii, wprowadzając je do populacji. Nieżywe probiotyki są również wprowadzane do przewodu pokarmowego, ale nie mogą przeżyć ani przejść przez żołądek i jelita, aby wspierać „złe” bakterie. Oba rodzaje probiotyków mają podobne działanie. Jednak użycie żywych kultur może stymulować wzrost zarówno „dobrych”, jak i „złych” bakterii.

Niektóre problemy zdrowotne związane z leczeniem antybiotykami są związane z brakiem równowagi w populacji zarówno „dobrych”, jak i „złych” bakterii. Antybiotyki zabijają „złe” bakterie, ale pozostawiają „dobre” nietknięte, ponieważ nie tolerują leczenia antybiotykami. Kiedy probiotyki przywracają „dobre” bakterie do zdrowego poziomu, zmniejsza się ryzyko choroby lub infekcji. Probiotyki są często przepisywane w celu długotrwałego leczenia zaburzeń trawiennych, zwłaszcza stanów zapalnych. Można je również przepisać osobom z osłabionym układem odpornościowym, a także osobom z wcześniej istniejącymi infekcjami.

Dostępnych jest wiele szczepów probiotycznych i występują one w wielu różnych formach. Należą do nich proszki, tabletki, suplementy w płynie, pastylki do ssania, a nawet produkty spożywcze, takie jak produkty jogurtowe. Każdy rodzaj probiotyku ma inną rolę i różne sposoby dostarczania. Niektóre są wdychane, niektóre połykane, a inne są w postaci suplementów doustnych. Na przykład probiotyki stosowane w leczeniu psiej biegunki są podawane w postaci pastylek do ssania, podczas gdy probiotyki stosowane w leczeniu zaburzeń trawienia u niemowląt są umieszczane w jogurcie dla niemowląt.

W przeciwieństwie do probiotyków prebiotyki nie docierają do przewodu pokarmowego, do którego dostają się probiotyki. Są raczej wytwarzane przez przyjazne dla organizmu bakterie. Jedynym sposobem spożycia probiotyków jest przyjmowanie ich doustnie, w suplementach lub w postaci jogurtu. Prebiotyki pomagają uzupełniać składniki odżywcze dostarczane przez probiotyki.